Ryggskott

Ryggskott är en vanlig åkomma som drabbar människor i alla åldrar. Begreppet innebär att du får en stor och plötslig smärta i ryggen. Ordet ”ryggskott” användas mest i folkmun. Den medicinska diagnosen är ”lumbago” som egentligen betyder ont i ryggen. Ett ryggskott uppstår ofta i samband med en belastning som kroppen inte är beredd på. Det kan exempelvis vara en böjning eller vridning i ryggen. Smärtan upplevs olika från person till person men beskrivs ofta som skärande, huggande eller molande och det är vanligt att uppleva kramp i ryggmusklerna. Somliga beskriver känslan som att ryggen håller på att gå av och andra som att ryggen har låst sig. Ibland kan det vara specifika rörelser som gör mer ont som att böja sig framåt, medan andra har svårt att böja sig åt sidan eller bakåt. Det kan även vara svårt att resa sig från sittande och stående. Många får dessutom en försämrad sömn.

Vad är ryggskott

Ryggskott kan bero på en rad olika saker. Men ett övergripande svar är att ryggen utsätts för en allt för hastig belastning eller en långvarig belastning som kroppen inte klarar av att hantera. Överbelastningen kan ske på kotornas leder, diskar, muskler eller ledkapslar. Orsaken till ryggskott kan inte ses på magnetkamera eller röntgen.

Musklerna krampar och ryggen låser sig för att skydda och skapa stabilitet mot ännu mer belastning. Själva ryggskottet i sig är sällan farligt men det är inte bra att återkommande ha ont i ryggen. Även om ryggskott oftast går över av sig själv efter några veckor bör du förebygga ryggskott så gott det går, och söka hjälp om det inte går över av sig själv eller är återkommande.

Om du upplever besvär med att gå på toaletten och/eller domningar på insidan av låret bör du uppsöka akutvård direkt.

Om värken även strålar ner över höften, skinkorna och benen kallas detta för ischias. Medicinskt kallas denna diagnos ”lumbago med ischias” alltså ryggvärk med smärtspridning.

Varför får du ryggskott

Till skillnad mot vad många tror, uppstår ryggskott oftast inte vid ett tillfälle med väldigt hög belastning, såsom ett tungt lyft. Istället är det oftast under en vanlig rörelse såsom när du böjer dig efter något på golvet, eller till och med efter du har sovit dåligt. Ryggen har helt enkelt varit utsatt för belastning den inte kunnat hantera. Det kan också vara att du ignorerat lindrig ryggvärk under en längre tid som plötsligt utlöser ryggskottet.

Stelhet uppstår i kroppen för att kompensera och upprätthålla stabilitet. Detta kan skapa en belastning på ett annat ställe på kroppen. Exempelvis kan smärta på höger sida kompensera för vänster sida, och ge en ökad belastning på rörligheten i hela ryggen.

Ryggskott kan uppstå på grund av flera olika faktorer. Den vanligaste faktorn är rörelse i för stor mängd. För stor mängd innebär här alltså en mängd din kropp inte är van vid. Ett exempel är snöskottning eller bärplockning. Det går bra i 30 minuter men efter en viss tid blir belastningen för stor för kroppen. Då måste kroppen skydda sig. Detta kan ibland leda till att ryggskottet kommer. Vana snöskottare och bärplockare kan vara igång fler timmar utan få någon överbelastning då denna belastning är normal för dem.

Stress är också en faktor som skapar sämre förutsättning för ryggens tålighet. Om det är mycket på jobbet, livskriser eller försämrad sömn till exempel, tolkar kroppen det som en ökad stress. Dessa faktorer kan öka anspänning i ryggen och förvärra tillståndet. Självklart finns det också de som fått ryggskott på grund av en olycka eller tunga lyft som kroppen inte klarar av. Men det vanligaste är en lätt rörelse som utlöser ryggskott.

Hur kan ryggskott behandlas

Även om ryggskott slutligen släpper av sig själv, är det inte bra att gå runt med spänningar som dessutom i några fall kan bli återkommande eller långvariga. Det kan därför vara bra att ta hjälp av en kiropraktor. Vissa personer med ryggskott har en väldigt stel rygg medan andra snarare har delar av ryggen som blivit överrörliga. I båda fallen brukar en kiropraktor kunna hjälpa till att släppa muskelkrampen genom att öka rörelsen i ryggens muskler och leder, vilket i sin tur kan minska smärtan. Kortsiktigt kan du kan själv använda receptfria smärtlindrare från apoteket enlig Kloka listans rekommendationer(länk). Hjälper inte det finns det starkare läkemedel mot smärta på recept du kan få utskrivna av läkare.

När ett ryggskott är i den akuta fasen ska du vara försiktig med att överbelasta dig och låta kroppen vila. Men sedan är det viktigt att stegvis öka den fysiska belastningen. Långvarig vila kommer bara försämra ryggskottet. Ligg därför bara stilla om du har väldigt ont och svårt att röra på dig, och se till att börja röra på dig direkt när den akuta fasen lagt sig. Det akuta fasen för ryggskott är vanligen 2-3 dagar.

ryggskott

En första övning kan vara den klassiska yogapositionen katt och ko (cat-camel). Börja ståendes på alla fyra. Svanka och skjut rygg om vartannat. Börja också gå korta promenader i den mån det går. Desto bättre det känns desto mer kan du börja träna och börja göra andra övningar med fokus på rumpa och rygg för att få igång rörligheten igen. Att röra på resten av kroppen, genom exempelvis lätta promenader och yoga, är också positivt. Men pressa dig inte för mycket, allt ska utföras lugnt och stegras successivt. Fortsätt att träna även efter att ett ryggskott läkt ut, men ta det alltid lugnt i början.

Hur kan jag förebygga återkommande besvär

Fundera över vad du kan göra både på jobbet och fritiden för att få en varierad vardag. Kanske kan du variera mellan att stå och sitta på jobbet, eller variera positionerna du sitter i hemma. All form av rörelse är positivt för ryggen. Försök att utföra motions- och styrketräning regelbundet.