BRÖSTRYGGEN

FramsidaBröstrygg

Bröstryggen består av 12 kotor och 12 par revben. Mellan varje kota ligger en disk. Den har som uppgift att skapa utrymme för rörelse samtidigt som den fungerar som en stötdämpare. En kota består av en kotkropp samt en kotbåge, på kotbågen sitter tvärutskott på sidan och taggutskotten bak till.

Kotkropp och kotbåge skapar tillsammans ryggradskanalen. I den löper ryggmärgen vilken går ut emellan varje kotpar. Efter att ryggmärgen lämnat ryggradskanalen övergår kallas den strukturen för ”nerv”. På tvärutskotten sitter fyra mellankotsleder samt två revbensleder på vardera sida. Det är de leder som behandlas vid ledmanipulation.

Ont mellan skulderbladen

Smärta mellan skulderbladen är ett vanligt besvär i bröstryggen. Smärtan kan variera från ömmande, trötthet, stelhet, värkande och/eller molande värk. Besvären kan ofta härledas till irriterade muskulatur och leder i området. Orsaken kan variera och kan ha uppkommit i samband med längre tid stillasittande, dålig sömn eller man har gjort en ovan rörelse. Om man har långgående besvär av denna typ kan den komma att sprida sig uppåt och ge nackbesvär och huvudvärk.

Behandlingen syftar till att minska de irritationen i området. Först undersöks bröstryggens muskulatur, leder och rörelser för att urskilj var smärta kommer ifrån. Utifrån fynden bestäms vilka behandlingstekniker som kommer att användas. Vanligen används mjukdelsbehandling och ledmobiliserings för att ökad cirkulation och avslappning av musklerna. Olika övningar kan komma att ordineras i förebyggande syfte.

Diskbråck i bröstrygg

Mellan kotorna ligger disken som fungera likt en stötdämpare. Diskens kärna består av en inre gelé-lik struktur som kallas nucleus pulposus. Runt denna kärnan ligger det flera lager av kollagen som håller den på plats likt väggen på en hink som hindrar vattnet att rinna ut.

Under åren kan disken komma att förslitas på olika sätt. Detta är en normal process men ibland det också innebära att den kan komma att bukta ut och trycka på närliggande nerver. Det kan hända att den gelé-lika strukturen i mitten av disken kan rinna ut och beroende på hur de hamnar kan även detta komma att irritera närliggande nerver vilket resultera i smärta, känselbortfall eller motoriskbortfall. Diskbråck i bröstryggen är dock ovanligt.

Det är viktigt att förstå att alla får diskbråck och majoriteten känner inte av besvär från detta. Om smärtan kan härledas till ett diskbråck kommer en kiropraktikbehandling innefatta symptomlindra omkringliggande muskler, råd och rehabiliteringstränings för att underlätta diskens läkning.