Ansiktssmärta

Ansiktssmärta kan förekomma i samband med olika typer huvudvärk. Smärtan kan kännas runt ögon, pannan, tinning eller stråla från nacken och fram över örat. Det kan variera mycket mellan olika personer hur smärtan kommer och hur den upplevs. Själva smärtan brukar ofta beskriva som refererad, vilket betyder att smärtan upplevs någon annanstans än själva besvärsområdet. Detta kan vara irriterad muskulatur runt nacken som skickar smärtsignaler som tolkas i hjärnan som smärta i ansiktet.

ansiktssmärta

Behandling av smärtan i ansikten

Behandling av smärtan i ansiktet vid huvudvärk börjar med att patienten får berätta om sitt besvär, hur länge det pågått, om det kommer i perioder och om något gör smärtan bättre eller sämre. Efter detta undersöker kiropraktorn området genom att känna igenom nackens muskulatur och leder, för att se om smärtan kan reproduceras vid provokation av olika strukturer. Om detta föreligger kan olika behandlingstekniker appliceras som till exempel mjukdelsbehandling av musklerna eller ledmobilisering av leder om de rör sig sämre. Det kan också förekomma olika övningar för att styrka området. Dessa metoder ska gärna ge en smärtlindrande effekt. Om besvären är mer återkommande och varit långvariga är det viktigt att lägga upp en rimlig plan. Om besvären kommer som i “attacker” från några timmar till dagar kan det även vara en typ av migrän.

Huvudvärk beror på många olika faktorer. Om det är en lokal irritation i området brukar behandling ge ett bra resultat. Om det däremot kommer från faktorer i livet i form av stress är det viktigt att dessa också tacklas, då detta också skapar en ökad känslighet som övergår till besvär över tid.