NACKEN

Hem » Nacken

Kiropraktik är en effektiv, säkert och skonsam behandlingsform för smärta kopplat till rörelseraparaten. Många muskuloskeletala besvär som spänningshuvudvärk, nacksmärta, axelsmärta eller ryggsmärta kan behandlas av en kiropraktor.

Nacken består av sju halskotor. Mellan dessa ligger diskar som skapar utrymme för rörelse samtidigt som de fungerar som stötdämpare. Kotorna består av en kotkropp samt en kotbåge där tvärutskotten och taggutskotten sitter. Kotkroppen och kotbågen skapar tillsammans en kanal där ryggmärgen går. Ut mellan kotorna går nerverna. På tvärutskotten sitter fyra mellankotsleder även kallade facettlederna, två mot underliggande och två mot överliggande kota. Det är dessa som behandlas vid ledmanipulation.

De två översta kotorna skiljer sig något från de övriga. Den översta kotan, atlas, saknar kotkropp. Atlas är formad som en ring och roterar runt en uppstickande del från den underliggande kotan. Rörelser mellan dess två kotor står för över hälften av rotationen i nacken. På grund av sin uppbyggnad är nacken den rörligaste delen av ryggraden.

Huvudvärk, smärta och stelhet från nacken är vanliga anledning till att söka en kiropraktor.

Nackspärr

Nackspärr är en ofrivillig sammandragning av musklerna i nacken. Detta gör att nacken känns smärtsam och stel med svårighet att röra huvudet åt ett eller flera håll. Beroende på vilka muskler som dragit ihop sig kan även strålande smärta upp över huvudet och/eller ner mot axeln och armen förekomma.

Orsaken till nackspärr kan variera, vanliga orsaker till den är bland annat en hastig rörelse, att du sovit i en obekväm ställning eller en överansträngning av nackmuskulaturen. Vanligen föreligger det sedan tidigare muskelspänningar som blivit värre.

Behandling syftar till att få de krampande musklerna i nacken att slappna av. Detta genom behandling av de irriterade musklerna samt omkringliggande strukturer i området. Vid varaktiga besvär tillämpas även särskilt nackträning för att styrka upp och förebygga återfall.

Spänningshuvudvärk

Spänningshuvudvärk är den vanligaste typen av huvudvärk. Den beskrivs som perioder med molande värk över huvudet, ofta beskrivit som ett band eller tryck bakom ögat. Huvudvärken delas upp i fyra olika klasser beroende på periodernas varaktighet. Icke frekvent är mindre än en dag i månaden, frekvent är mellan 1–15 dagar i månader och kronisk är 15 dag eller mer i månader. Den fjärde typen handlar inte om perioderna utan mer om att det inte uppfyller de kriterier som de andra gör, denna kan även falla in under klassen migrän utan aura.

Orsaken till spänningshuvudvärk kommer ofta från spända och irriterade muskler i nacken. Ofta brukar man referera till små knutor i musklerna som själva smärtkällan, även kända som triggerpunkter. Dessa punkter kan ge smärta lokalt men även strålande smärta över huvudet likt den upplevda huvudvärken.

Behandlingen börjar med att kiropraktorn känner igenom nackens muskulatur. Utifrån vilka fynd som hittas bedöms vidare åtgärder. Vanligen behandlas de muskler som gett en igenkännande smärta samt korrigering av bakomliggande orsaken till besväret.

Whiplash

Whiplash, även känt som pisksnärt, är en kraftig översträckning av nacken, vanligen i samband med påkörning bakifrån eller en dykning på grunt vatten, men kan även förekomma i andra sammanhang. En plötslig ändring i rörelse med en kraftig framåtböjning följt av kraftig bakåtböjning är en typisk situation då mjukdelsskada kan uppkomma.

Eftersom muskel- och ledbandsskada inte kan ses på röntgen är det ibland svårt att bedöma vilka strukturer som skadats i det enskilda fallet.

Beroende på besvär som uppstått efter whiplashtraumat delas de upp enligt Whiplash-associated disorder (WAD) i 5 olika grader.
Grad 0 – inga besvär från nacken.
Grad I – nackbesvär med smärta, ömhet eller stelhet.
Grad II – nackbesvär och begränsad rörlighet samt ömma punkter.
Grad III – nackbesvär och neurologiska tecken med begränsad rörlighet samt ömma punkter.
Grad IV – nackbesvär och fraktur eller subluxation.

Vid undersökning hos kiropraktor känns nackens olika muskler och leder igenom och utifrån fynden läggs grunden för behandling. Omhändertagandet efter whiplash kommer vara att förbättra och återställa rörelser i nacken för att lindra smärtan samt öka funktionen. Behandling omfattar mobiliseringstekniker och specifik rörelseträning för nackmuskelaturen. Hemövingar för egenbehandling ordineras från första besöket.