STÖTVÅG

Hem » Stötvåg

Om Stötvåg

Stötvåg är en apparatur som skapar akustiska tryckvågor och stimulerar muskulatur eller sena. Stötvågsapparaten placeras utanpå huden mot det området som ger dina symtom för att sedan med varierat djup, hastighet och tryck stimulera den underliggande vävnaden till cellnybildning och minska smärta eller stelhet.

Nedan kan du läsa om det vanliga frågorna gällande stötvågbehandling.

Stötvåg-hällsena

Vad händer vid stötvågsbehandling?

Med stötvågsbehandling främjas kroppens egen läkeförmåga på cellnivå för att minska smärta och öka funktion i muskel och sena.

Hur går stötvågsbehandling till?

För att initiera stötvågsbehandling och upprätta vårdplan kommer din Kiropraktor att utföra en intervju för att kartlägga dina symtom följt av tester för att ställa diagnos. Passar din diagnos och symtombild in på att du kommer att få bästa möjliga hjälp av stötvågsbehandling, upprättas vårdplan och behandling med stötvåg. Behandlingen kan komma att kompletteras med rörelseövningar, tejpning och led/ mjukdelsmobilisering av närliggande strukturer.

Gör stötvågsbehandling ont?

Stötvågsbehandling kommer att kännas, dock sker behandlingen alltid via kommunikation med din Kiropraktor. Inställningar såsom slagstyrka, hastighet och antal slag kan därför regleras efter dina behov för att du ska bli bra så fort som möjligt.

När kan jag förvänta mig resultat av stötvågsbehandlingen?

Du kommer förhoppningsvis att känna av märkbara resultat redan efter första behandlingen. Dock upprättas oftast behandlingsserier mellan 3-5 konsultationer för att över tid påverka strukturen som ger eller har gett dig smärta. Vi på Kiropraktorvård rekommenderar dig att fullfölja behandlingsplanen för ett mer kvarstående resultat.

Känner du igen dig på något av nedanstående? Då är du varmt välkommen att boka in din konsultation för att återgå till en smärtfri vardag.

Hälsporre (Plantarfascialgi)

• Du har ont under hälen
  • Du har smärta då du går och ökad smärta efter aktivitet
  • Du känner dig morgonstel under hälen och de första stegen på dagen är särskilt besvärliga.

Hälseneinflammation (Akillestendinos)

• Du har värk vid vila i hälsenan
  • Du får ökad smärta i samband med belastning av hälsenan såsom vid gång eller hopp
  • Du får mer uttalad smärta efter träning
  • Du känner av en uttalad stelhet på morgonen i hälsenan

Hopparknä (Patellartendinos)

• Du har smärta under knäskålen
  • Smärta efter idrottsaktivitet, ibland även i vila
  • Du får ökad smärta i samband med aktivitet som inkluderar hopp eller gång i trappor

Sätesmuskelinflammation (Trokanter major smärtsyndrom)

• Du har ont i sätet och på utsidan av sätet i samband med belastning såsom gång i trappor eller vid löpning
  • Du har ont i sätet då du står upp längre perioder
  • Du har ont i sätet då du sätter dig ned
  • Du kan känna av spridning av smärta ned på utsidan av benet
  • Du kan känna av svårigheter att sova på grund av smärta eller värk på den påverkade sidan

Musarm/ Tennisarmbåge (Lateral epikondalgi)

• Du har ont på utsidan av armbågen som kan ha uppstått efter upprepade utsträckningar av armbågen och vridmoment i armbågsleden såsom skruva in och ur en lampa eller arbete med manuell skruvmejsel.
  • Du har ont då du ska lyfta lätta saker såsom mjölkpaket eller hälla ut vatten ur en kanna

Kalkaxel (Peritendinitis calcarea)

• Du är mellan 40-60 år
  • Du upplever smärta och svårighet med att sova på den drabbade axeln och har framförallt svårt att utföra rörelser såsom att kamma dig eller knäppa BH-bandet.

Önskar du veta mer om stötvågsbehandling eller är osäker på om det kan hjälpa dig? Tveka inte på att kontakta Kiropraktorvård – Stockholm på 076-560 94 77. Vi erbjuder dig alltid fria telefonkonsultationer.

Vi har öppet för kiropraktik och stötvågsbehandling vardag och helg!

Välkommen!

Studier på stötvågsbehandling: