Stötvåg erbjuds endast på vår klinik i Stockholm. Boka tid här

Stötvåg

Stötvåg är en apparatur som skapar akustiska tryckvågor och stimulerar muskulatur eller sena. Stötvågsapparaten placeras utanpå huden mot det området som ger dina symtom för att sedan med varierat djup, hastighet och tryck stimulera den underliggande vävnaden till cellnybildning och minska smärta eller stelhet.

Nedan kan du läsa om det vanliga frågorna gällande stötvågbehandling.

stötvåg stockholm mats

Hälsporre (Plantarfascialgi)

• Du har ont under hälen
  • Du har smärta då du går och ökad smärta efter aktivitet
  • Du känner dig morgonstel under hälen och de första stegen på dagen är särskilt besvärliga.

Hälseneinflammation (Akillestendinos)

• Du har värk vid vila i hälsenan
  • Du får ökad smärta i samband med belastning av hälsenan såsom vid gång eller hopp
  • Du får mer uttalad smärta efter träning
  • Du känner av en uttalad stelhet på morgonen i hälsenan

Hopparknä (Patellartendinos)

• Du har smärta under knäskålen
  • Smärta efter idrottsaktivitet, ibland även i vila
  • Du får ökad smärta i samband med aktivitet som inkluderar hopp eller gång i trappor

Sätesmuskelinflammation (Trokanter major smärtsyndrom)

• Du har ont i sätet och på utsidan av sätet i samband med belastning såsom gång i trappor eller vid löpning
  • Du har ont i sätet då du står upp längre perioder
  • Du har ont i sätet då du sätter dig ned
  • Du kan känna av spridning av smärta ned på utsidan av benet
  • Du kan känna av svårigheter att sova på grund av smärta eller värk på den påverkade sidan

Musarm/ Tennisarmbåge (Lateral epikondalgi)

• Du har ont på utsidan av armbågen som kan ha uppstått efter upprepade utsträckningar av armbågen och vridmoment i armbågsleden såsom skruva in och ur en lampa eller arbete med manuell skruvmejsel.
  • Du har ont då du ska lyfta lätta saker såsom mjölkpaket eller hälla ut vatten ur en kanna

Kalkaxel (Peritendinitis calcarea)

• Du är mellan 40-60 år
  • Du upplever smärta och svårighet med att sova på den drabbade axeln och har framförallt svårt att utföra rörelser såsom att kamma dig eller knäppa BH-bandet.

Önskar du veta mer om stötvågsbehandling eller är osäker på om det kan hjälpa dig? Tveka inte på att kontakta Kiropraktorvård – Stockholm på 076-560 94 77. Vi erbjuder dig alltid fria telefonkonsultationer.

Studier på stötvågsbehandling:

Hälsporre